Kosten VvE

Het kopen van een appartement betekent niet alleen kijken of datgene wat zich tussen de vier muren van het appartement (priv é -gedeelte) bevindt in goede staat verkeert, maar ook een grondig onderzoek naar de toestand van het hele gebouw en naar het functioneren van de vereniging van eigenaren. Helaas zien veel kopers van een appartement dit over het hoofd en komen vroeg of laat voor onaangename (financi ë le) verrassingen te staan.

Servicekosten
De eigenaar van een appartement betaalt periodiek -meestal per maand- aan de vereniging van eigenaren zogenaamde ‘servicekosten’. Iedere eigenaar betaalt hieraan zijn deel, meestal afhankelijk van de grootte van z’n appartement. Uit de servicekosten kunnen zaken betaald worden als: kleine reparaties, schoonmaakkosten, onderhoud lift, verlichting gemeenschappelijke ruimten, verzekeringen en de kosten van de bestuurder.

Daarnaast dient de VvE te reserveren voor toekomstig (groot)onderhoud en onvoorziene uitgaven. Om te weten wanneer welk onderhoud uitgevoerd moet worden is het raadzaam een meerjarenonderhoudsplan te laten opstellen. In dit plan staat welk onderhoud de komende jaren nodig is en hoeveel dat ongeveer gaat kosten.

De waarde van het appartement is afhankelijk van de waarde van het gehele gebouw en die wordt onder andere bepaald door de staat van onderhoud. Als het gebouw niet of nauwelijks wordt onderhouden betekend dit niet alleen verval en waardedaling, maar het drukt ook een stempel op de directe woonomgeving en de buurt.

Kamer van koophandel
Een VvE moet geregistreert staan in het handelsregister. Dit brengt jaarlijkse kosten met zich mee. Lees meer informatie op de pagina VvE en de KvK.