VvE en KvK

Het Handelsregister dient als de basisregistratie van alle ondernemingen en overige rechtspersonen in Nederland. Ook alle Verenigingen van Eigenaren (VvE s) moeten zich registreren. VvE s nemen deel aan het economisch verkeer, ze sluiten overeenkomsten met dienstverleners (en dus niet de individuele eigenaren).

VvE inschrijven bij de kamer van koophandel
Iedere VvE is verplicht zich te registreren bij de KvK. Derde partijen zoals banken en notarissen zullen praktisch altijd vragen naar een uittreksel van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Het niet inschrijven van een VvE is een overtreding (wet economische delicten).

Een VvE zonder ondernemingsactiviteiten kunt u schriftelijk inschrijven. Wel moet u kopieën van legitimatiebewijzen van de bestuurder(s) en een eventuele gevolmachtigde (administrateur) meesturen. Gebruik voor de inschrijving de formulieren die kvk.nl online beschikbaar heeft gesteld.

Kosten
Wanneer er een nieuwe inschrijving bij de KvK plaatsvind, wordt daar EUR 50,- voor gerekend. Daarna wordt er sinds 2013 geen retributie meer betaald. Ook mutaties op bestaande dossiers zijn gratis.

Informatie en vragen
Een goede bron van informatie aangaande het inschrijven van een VvE bij de Kamer van koophandel is kvk.nl. Hier vindt u onder andere veel gestelde vragen, inschrijfformulieren en aanvullende informatie.

Meer informatie aangaande de kosten van een VvE is te vinden op de pagina kosten VvE.

Wij versturen geen spam of ongevraagde informatie. Uw aanvraag is geheel kosteloos en vrijblijvend.